دریافت مهریه بدون طلاق چگونه است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رپرتاژ آگهی - در این نوشتار شما با چگونگی دریافت مهریه بدون طلاق آشنا می شوید. در ادامه برایتان شرح می دهیم که بهترین روش دریافت مهریه چیست و چقدر زمان برای دریافت آن لازم دارید. پس با مطالعه این مقاله تا خاتمه با ما همراه باشید.

دریافت مهریه بدون طلاق چگونه است؟

همان طور که می دانید مهریه یکی از مهم ترین حقوق اقتصادی زن است که به محض عقد ازدواج به زوجه تعلق می گیرد. بیشتر افراد فکر می نمایند که در صورت اختلاف و درخواست طلاق، قادر به دریافت مهریه خواهند بود اما طبق قانون به مجرد عقد نکاح، زن مالک مهر می گردد و قادر به هرگونه تصرف در آن خواهد بود.

بیشتر بخوانید: طریقه دریافت مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟

نحوه دریافت مهریه عندالطالبه چگونه است؟

اگر شما قصد دریافت مهریه بدون درخواست طلاق را دارید باید بدانید، در صورتی که در عقدنامه رسمی، پرداخت مهریه به صورت عندالمطالبه ذکر شده باشد، به زوجه اجازه داده می گردد هر زمانی که خواست نسبت به دریافت مهریه از شوهرش اقدام کند.

در این صورت فرقی نمی نماید که زن قصد ادامه زندگی با شوهرش دارد یا خیر. نکته مهمی که باید بدانید این است که درصورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد، دریافت مهریه زمانی امکان دارد که زوج توانایی پرداخت مهریه مندرج در عقدنامه را داشته باشد.

بهترین روش برای دریافت مهریه چیست؟

خوب است بدانید بهترین روش برای دریافت مهریه، مراجعه به دفاتر اسناد رسمی است. در این روش شما باید با شناسایی اموال منقول و غیر منقول همسر خود، به همراه مدارک شناسایی و سند عقدنامه، به اداره اجرائیات ثبت اسناد مراجعه نموده و نسبت به دریافت مهریه خود اقدام کنید. با انجام دادن این مقدمات، دفتر اجرائیه ثبت، پس از آنالیز مدارک و احضار زوج، معادل مبلغ مهریه را از اموال زوج توقیف نموده و با فروش آن مهریه زوجه را پرداخت می نماید.

روش دیگر مطالبه مهریه، مراجعه به دادگاه محل اقامت زوج یا زوجه است. اگر به هر دلیلی مراجعه به اداره ثبت را انتخاب نکردید، می توانید در دادگاه محل اقامت خود یا همسرتان اقامه دعوی مهریه کنید. مگر این که خواسته مطالبه مهریه غیر منقول باشد، در این صورت دادگاه محل وقوع مال غیر منقول، صلاحیت دارد.

در اینجا سوالی که برای بیشتر افراد پیش می آید این است که اگر اموال شوهر به صورت قولنامه ایی باشد یعنی در قالب مبایعه نامه در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشده باشد چگونه می توان مهریه را طلب کرد؟ در پاسخ به این سوال باید عنوان کنیم که در این حالت زوجه باید ثابت کند که این اموال یا املاک در تصرف مالکانه همسر وی است. که در صورت تایید دادگاه، اموال قولنامه ایی هم قابل توقیف خواهد بود.

از طرفی در برخی موارد زمانی که زوج از تصمیم همسرش برای دریافت مهریه آگاه گردد، این نگرانی برای خانم ها پیش می آید که وی برای این که از دادن مهریه سر باز بزند، ممکن است اموالش را به دیگری منتقل کند. در این حالت باید بگوییم که جای نگرانی نیست. در چنین شرایطی در صورت احراز دادگاه مبنی بر قصد فرار زوج از دادن مهریه، شوهر به 2 تا 6 سال حبس محکوم می گردد و کلیه اموالی که در این مدت منتقل نموده ابطال سند شده و قابل توقیف خواهد بود.

بیشتر بخوانید: برای انحصار وراثت از کجا باید آغاز کنیم؟

دریافت مهریه چه مقدار زمان احتیاج دارد؟

شاید این ذهنیت در شما وجود داشته باشد که دریافت مهریه به زمان زیادی احتیاج دارد ولی حقیقت این است که معین دقیق زمان دریافت مهریه بستگی به مهیا بودن اموال و دارایی های زوج دارد. ازین رو اگر زوج دارای تمکن اقتصادی باشد و اموال وی معین و در دسترس توقیف باشد، در حداقل زمان ممکن زن می تواند نسبت به دریافت مهریه اقدام و مهریه خود را وصول کند.

اما در صورتی که زوج تمکن اقتصادی نداشته باشد، با فرض محکومیت دادگاه در خصوص زوج نسبت به پرداخت مهریه، وی با دعوی اعسار از پرداخت مهریه، مهر زوجه را به صورت قسطی پرداخت می نماید. در این حالت است که امکان دارد زمان دریافت مهریه طولانی گردد. شما می توانید قبل از هر تصمیمی، به یاری گروه وکلای هوداد بهترین روش متناسب با شرایط خودتان را انتخاب کنید.

با مطالعه ادامه این مقاله، به مهم ترین نکات حقوقی دریافت مهریه پی خواهید برد.

دریافت مهریه در دوران عقد چگونه است؟

همان طور که می دانید منظور از دوران عقد، زمان بین وقوع عقد نکاح و آغاز زندگی مشترک است. طبق قانون، اگر رابطه زناشویی در دوران عقد به طور کامل اجرا شده باشد، زن مستحق دریافت تمام مهریه است. اما اگر زوجین در طول مدت عقد، رابطه زناشویی برقرار ننموده باشند (زن باکره باشد)، به زن نصف مهریه مندرج در عقدنامه تعلق می گیرد.

نحوه دریافت مهریه در دوران عقد به همان شیوه ایی است که در دوران زندگی مشترک می تواند طلب کند که پیش تر برایتان شرح دادیم.

آیا عدم تمکین زن مانع از دریافت مهریه می گردد؟

عدم تمکین زن یا همان ناشزه بودن، مانع از دریافت مهریه نمی گردد. در واقع عدم تمکین و یا هرگونه ارتکاب جرم از سوی زن، خللی در دریافت مهریه ایجاد نمی نماید. حتی زوجه می تواند در دوران عقد، از حق حبس استفاده کند. حق حبس به این معناست که زن تا زمانی که مهریه خود را از شوهر دریافت ننموده می تواند از تمکین کردن خودداری کند. ازین رو طبق قانون، در شرایطی که زوجه از حق حبس استفاده می نماید، صدور حکم اعسار از پرداخت مهر و صدور رای مبنی بر تقسیط مهریه به منزله تسلیم مهریه نیست و حق حبس زوجه ساقط نمی گردد.

تغییر مهریه پس از عقد چه تاثیری بر دریافت مهریه دارد؟

گاهی زوجین پس از ازدواج با توافق یکدیگر، مهریه ثبت شده در عقدنامه را به صورت کتبی بین خود و یا در دفاتر اسناد رسمی کاهش یا افزایش می دهند. حال سوال ایجاد می گردد در صورت مطالبه مهریه توسط زن، کدام مهریه ملاک قرار می گیرد.

در چنین شرایطی مراجع قضایی، طبق قانون حمایت از خانواده، ملاک را میزان مهریه در زمان وقوع عقد در نظر می گیرند. بنابراین اگر زوجین مهریه را افزایش داده باشند، این افزایش طبق قانون مدنی و شرایط خاص آن قابل مطالبه خواهد بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53265

به "دریافت مهریه بدون طلاق چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت مهریه بدون طلاق چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید