پیروزی نامزد غرب گرا در انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه شمالی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نامزد حامی پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، اکثریت آرا را کسب کرد.

پیروزی نامزد غرب گرا در انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه شمالی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، استیو پنداروفسکی از حرب سوسیال دموکرات (SDSM) نامزد حامی غرب در انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه شمالی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه شمالی پیروز شد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، این سیاستمدار 56 ساله با کسب 51.66 درصد از آرا در انتخابات روز یکشنبه از گوردانا سیلیانوسکا-داوکودا که 44.73 درصد رای کسب نموده بود، پیشی گرفت.

دو هفته پیش، پس از اینکه هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه شمالی نتوانستند اکثریت آرا را کسب نمایند، دو نامزد رقیب خود را برای شرکت در دور دوم انتخابات آماده کردند.

پنداروفسکی در پی پیروزی در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: پیروزی به معنای صندلی آینده جمهوری مقدونیه شمالی و بلیت ما برای اروپاست.

پنداروفسکی نامزد ائتلاف حاکم موسوم به SDSM است که پیشتر مشاور پیشین امنیت ملی بوده است. او با شعار با همه به پیش در رقابت های انتخاباتی شرکت کرد.

وی از حامیان توافق پرسپا است. در این توافق میان یونان و مقدونیه، دو طرف در زمینه تغییر نام جمهوری مقدونیه به مقدونیه شمالی به اتفاق نظر رسیدند. هدف از این اقدام علاوه بر اینکه نام مقدونیه با یکی از استان های یونان تفاوت داشته باشد این بود که زمینه برای عضویت مقدونیه شمالی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا مساعد گردد.

دیدگاه های وی در حمایت از اتحادیه اروپا با مخالفت سیلیانوسکا-داوکودا با گرایش های راست گرایانه روبرو شده است.سیلیانوسکا-داوکودا استاد دانشگاه و مخالف توافق پرسپاست و این توافق را نوعی تحقیر برای کشورش دانسته است.

توافق تغییر نام جمهوری مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی سال میلادی گذشته بین آتن و اسکوپیه پس از نزدیک به سه دهه حاصل شد، با این حال یونان خاطرنشان کرد که این توافق را به رأی گیری خواهد گذاشت که با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید.

نیکوس کوتزیاس و نیکولا دیمیتروف وزرای خارجه یونان و مقدونیه در جزیره پرسپا در مرز دو کشور این توافق را با حضور نخست وزیران دو کشور امضا کردند. در این مراسم ماتئو نیمتس فرستاده سازمان ملل و شماری از مقامات اروپایی شرکت داشتند.

مجلس جمهوری مقدونیه بیست و هشتم مهرم ماه گذشته به طرح تغییر قانون اساسی این کشور جهت تغییر نام آن به مقدونیه شمالی رأی داده بود.

دولت یونان از سال 1991 که مقدونیه از جمهوری یوگوسلاوی جدا شد، به نام این جمهوری تازه استقلال یافته که هم نام بخش هایی از مناطق شمالی یونان است اعتراض داشت که بالاخره وزرای خارجه یونان و مقدونیه 27 خرداد (17 ژوئن) در جزیره پرسپا در مرز دو کشور توافق تغییر نام مقدونیه را امضا کردند.

یونان سیزده استان دارد که نام سه استان از بین این استان های سیزده گانه با مقدونیه آغاز می گردد (مقدونیه شرقی و تراکیه، مقدونیه غربی و مقدونیه مرکزی).

انتهای پیغام/ص

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7288

به "پیروزی نامزد غرب گرا در انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیروزی نامزد غرب گرا در انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید