خبرنگاران 28 فروردین و مهمترین خبرهای کرونایی استانها

به گزارش مجله یک کامپیوتر، استانها - خبرنگاران - موج چهارم کرونا به شدت در حال تاخت و تاز است و هر روز بر تعداد فوتی ها و بستری های کرونایی در اغلب مناطق کشور افزوده و به نظر می رسد این بار خطرناک تر از قبل به راستا خود ادامه می دهد.

خبرنگاران 28 فروردین و مهمترین خبرهای کرونایی استانها

به گزارش خبرنگاران خبرنگاران از سراسر کشور ، بیمارستان های اغلب مناطق کشور پر شده از بیماران بد حال کرونایی و دیگر تخت خالی در کمتر شهر نارنجی و قرمز وجود دارد که بیماران کرونایی در انتظار آن نباشند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان ، این موج بسیار جدی تر از موج قبلی است به طوری که انتشار و قدرت سرایت بسیار سریع و خطرناک تری نسبت به نوع کلاسیک خود دارد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز ضمن هشدار گفته است که شرایط شیوع کرونا در کشور فاجعه آمیز است، همه تخت های کرونایی بیمارستانها پر است و آمار مرگ و میر به شدت رو به افزایش است، تنها راه تعطیلی کامل و در خانه ماندن مردم است.

به گفته مسعود مردانی ، متاسفانه فرایند رو به رشد بیماری کووید19 در کشور چشمگیر است، موارد جدید مبتلا به ویروس کرونا به میزان خیلی زیادی بیشتر شده و موارد بستری و مرگ و میر به سرعت و روز به روز رو به افزایش است و تقریبا همه تخت های بیمارستانی و آی سی یو های کرونا پر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیشتر گفته بود که شرایط همه گیری ویروس کرونا در هفته جاری نسبت به روزهای اخیر به مراتب سخت تر خواهد شد به نحوی که با روزهای بسیار سخت و دشواری از نظر شیوع ویروس و آمار ابتلا روبرو خواهیم شد.

بنابراین افراد جامعه باید سعی کنند، با ماندن در منزل و رعایت پروتکل های بهداشتی از آلودگی و چرخش بیشتر این ویروس در محیط های عمومی و بین یکدیگر جلوگیری کنند.

البته خوشبختانه خبرهای خوشی از واکسن ایرانی کرونا در راه است و امیدواریم اواخر فصل بهار به مرحله تزریق برسد.

مسئولان بهداشتی گفته اند که تزریق واکسن تنها شدت بیماری و مرگ و میر را کاهش می دهد و تا زمان رسیدن جامعه به سطح کامل ایمنی با تزریق واکسن، تنها راه مقابله و کنترل این بیماری و کاهش مرگ و میر، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و همکاری مردم است.

به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ، امیدواریم ظرف 10 روز آینده واکسیناسون فاز اول کرونا برای کادر درمان و گروهی از بیماران از جمله مبتلایا به سرطان، افراد دارای نقص ایمنی و بعضی بیماری های زمینه ای و نیز سالمندان ساکن در خانه سالمندان را تمام کنیم و اواسط اردیبشت وارد فاز دوم شویم.

وی در خصوص شرایط کرونایی کشور گفت که همه مردم حتما اگر نگاهی به اطراف و خانواده های خود بیندازند می بینند که در اقوام و آشنایان خود این روزها حتما یکی دو نفر درگیر کرونا شده اند. سرعت گسترش بیماری بسیار بالاست و باید مراقبت های شدید داشته باشیم قبلا هم اعلام شده که محدودیت های شهرهای قرمز و نارنجی این هفته هم تمدید شد. احتیاج است در شهرهای قرمز و نارنجی پروتکل ها به دقت رعایت گردد. میزان رعایت پروتکل ها در کشور راضی کننده نیست و رقم 58.5 درصد رعایت پروتکل ها برای کشور پایین است. در بعضی شهرها میزان رعایت پروتکل ها از این هم پایین تر است و باید هر چه سریعتر با نظارت دستگاهها این شرایط اصلاح گردد.

با این همه امروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جان باختن 319 نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید 19 در شبانه روز گذشته اطلاع داد تا تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به 66 هزار و 327 نفر برسد.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه ای بیان کرد: از دیروز تا امروز (28 فروردین 1400) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 21 هزار و 312 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که دو هزار و 176 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به دو میلیون و 215 هزار و 445 نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تا کنون یک میلیون و 772 هزار و 688 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و 694 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون 14 میلیون و 277 هزار و 782 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون 257 شهرستان قرمز و 129 شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت از و به شهرهای با شرایط قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین 51 شهرستان در شرایط زرد و فقط 11 شهرستان در شرایط آبی قرار دارند.

وزارت بهداشت همچنین بیان کرد: تا کنون 376 هزار و 684 نفر دوز اول واکسن کرونا و 121 هزار و 803 نفر نیز دوز دوم را تزریق نموده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 498 هزار و 487 دوز رسید.

در همین حال از استان اردبیل خبر رسیده است که شیوع فزاینده کرونا در این استان همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه روز گذشته با فوت چهار نفر دیگر از مبتلایان، مجموع آمار جان باختگان کووید.19 در استان اردبیل به یکهزار و 518 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در استان اردبیل را در شرایط حاد و نگران کننده بیان کرد و افزود: سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل نسبت به موج های اول، دوم و سوم بسیار زیاد است.

دکتر شهرام حبیب زاده ادامه داد: در یک هفته اخیر آمار مبتلایان جدید و شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در این استان بیش از چهار برابر شده و رکوردهای جدیدی به ثبت رسیده است.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به فرایند افزایشی تعداد مبتلایان به بیماری کووید 19 در این استان گفت:هم اکنون تعداد کل بستری شدگان ناشی از کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی هزار و 424 نفر است که این میزان در ابتدای سال جاری 480 نفر بود.

دکتر مهدی قلیان اول افزود: فرایند افزایشی ابتلا به کرونا در استان خراسان رضوی در بخشهای بستری و سرپایی و همچنین فوتی ها همچنان ادامه دارد.

وی افزود: تعداد بستری شدگان ناشی از کرونا در بخشهای مراقبتهای ویژه خراسان رضوی 265 نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد مراجعان سرپایی با علائم مشکوک کرونا در مراکز جامع سلامت همچنان در حال افزایش است و با کمال تاسف تعداد فوت شدگان نیز 2 رقمی شده و فرایند افزایشی آن ادامه دارد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: شدت سرایت ویروس همه گیر کرونا در چهارمین موج اوجگیری شیوع آن به میزان 10 تا 30 برابر بیشتر از سه دوره پیشین طغیان کرونا شده است.

دکتر امیررضا صالح مقدم گفته است که این واقعیت که شدت کنونی سرایت و انتقال ویروس کرونا از شهفرایندان مبتلا به افراد سالم چندین برابر بالا رفته، موجب افزایش فزاینده شمار بیماران کووید 19 در سطح جمامعه شده است.

وی ادامه داد: بنابراین گنجایشی که برای مدت یک ماه در شمار تختهای بستری بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سطح خراسان رضوی پیش بینی شده بود تنها ظرف سه روز اشغال شد.

از استان هرمزگان نیز گزارش شده است که این روزها حال این استان هیچ خوب نیست و هر روز شماری از مردم این استان قربانی ویروس کرونا می شوند.

آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان حکایت از آن دارد که شرایط بسیار وخیم تر و بحرانی تر از آن چیزی هست که بعضی از مردم تصور می کنند و در صورتی که همدلی مردم برای شکست این ویروس منحوس نباشد، باید انتظار شرایط بسیار بدتری را در هفته های آینده داشت.

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا ، به جز شهرستان های بستک، بشاگرد، سیریک و بوموسی، دیگر مناطق هرمزگان قرمز و نارنجی هستند وبعضی از نقاط روستایی از جمله سیاهوی بندرعباس در قرنطیه قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن ابراز نگرانی از شرایط استان و احتمال بحرانی تر شدن شرایط در صورت همکاری نکردن مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی، گفت: تنها در شبانه روز گذشته 581 فرد مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده که در نوع خود یک رکورد محسوب می گردد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز با اشاره تند شدن شیب ابتلا به بیماری کووید19 از مردم خواست برای کنترل این بیماری در خانه ها بمانند.

دکتر مهرداد بابایی گفت : این روزها شمار مراجعه بیماران کووید 19 به مراکز درمانی استان افزایش چند برابری نسبت به اوایل فروردین ماه جاری دارد و انتظار می رود مردم برای مهار این بیماری خطرناک در خانه ها بمانند و از ترددهای غیر ضروری در سطح شهرها خودداری کنند.

وی تاکید نمود که شرایط البرز به لحاظ شیوع کرونا خوب نیست و شمار بستری شدگان از یک هزار نفر عبور نموده است که بخشی از بیماری وخیم حال هستند.

بابایی گفت: میزان مراجعه روزانه بیماران کووید 19 به بیمارستان های البرز بالای سه هزار نفر است ضمن آنکه نتایج آزمایش های بیشتر مراجعه کنندکان مثبت است.

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی گفت : در حال حاضر تست افزون بر 50 درصد از بیماران مشکوک به ویروس کرونا در این استان مثبت می گردد.

دکتر سید احمد هاشمی افزود : : با تداوم فرایند صعودی آمار بیماران کووید 19 در خراسان شمالی حدود 70 درصد از تخت های بیمارستانی پیش بینی برای این بیماران پر شد.

وی افزود : برای پذیرش بیماران مازاد ، بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد نیز برای بستری این بیماران آماده سازی شد تا در صورت احتیاج بخشی از بیماران کرونایی استان به این بیمارستان انتقال یابند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: آمارها نشان می دهد ایلام دارای تندترین شیب و رتبه اول ابتلا به کرونا در کشور است.

دکتر محمد کریمیان گفت: فرایند بستری و بدحالی بیماران در استان افزایشی است و بطور قطع با ادامه چنین فرایندی آمار فوتی ها نیز افزایش می یابد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی به وسیله دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می گردد. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مسائل گوارشی از جمله علائم بیماری کووید 19 است که بیش از 80 درصد مبتلایان به این ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش این ویروس نیز در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر شده، نگرانی های جدیدی را در دنیا به وجود آورده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 55761

به "خبرنگاران 28 فروردین و مهمترین خبرهای کرونایی استانها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 28 فروردین و مهمترین خبرهای کرونایی استانها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید